וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוויה: נסענו ברכב האוטונומי לגמרי של לקסוס

אסף בר שי

31.10.2017 / 8:25

במסלול סודי (טוב, יש לנו את הכתובת), בתוך מכונית שאסור לצלם בתוכה, זכינו להרגיש כמו בני האלפיון העליון - לשבת מאחור בלקסוס LS מפוארת כאשר מישהו אחר נוהג עבורנו. בעצם לא מישהו, אלא משהו...

נסיעה במכונית האוטונומית של לקסוס. יצרן, ניר בן טובים
הלקסוס LS הקודמת הייתה הפלטפורמה עליה הדגימה לקסוס את היכולות האוטונומיות שלה/ניר בן טובים, יצרן

בכל סדרה המבקשת לתאר לנו את החיים הטובים של העשירים והמפורסמים, אפשר למצוא לפחות אדם אחד שלשירותו עומדת מכונית פאר מבריקה ועתירת עורות ועצים. כוכב הסדרה, וכמותו גם כוכבי מציאות מעולם העסקים והפוליטיקה, לא ינהג חלילה במכונית שלו אלא יישב במושב האחורי המרווח, יעשה את מה שעושים בני האלפיון העליון בדרכים, ומישהו אחר ינהג עבורו.

לקסוס LS היא אחת מאותן מכוניות פאר שבעליהן נוטים לשבת במושבן האחורי ולאו דווקא ליד ההגה. עבדכם הנאמן אינו בן אלפיון ולא בן בן אלפיון ובכל זאת זכיתי לשבת במושב האחורי של לקסוס LS (דור קודם) מפוארת ומפנקת. הקטע הוא שעל מלאכת הנהיגה לא הופקד בן אנוש אלא מערך של חיישנים ומצלמות וגם מחשבים רבי עוצמה.

"זו לא בדיוק מכונית אוטונומית מדרגה 5 (אוטונומית מלאה, א.ב), כיוון שחייב להיות בתוכה נהג אנושי שיוכל להגיב אם צריך," הסביר לי איש הפיתוח של טויוטה שאירח אותי בלקסוס האוטונומית. הכוונה של האיש היא כזו: ההגדרה של רכב אוטונומי מלא היא שהרכב יהיה מסוגל לנסוע בעצמו בדרכים ציבוריות מבלי שנדרשת כלל המצאותו של נהג; המכונית הזו אוטונומית לגמרי, אבל היות שמדובר ברכב ניסוי, היתר הנהיגה שלו בכביש הציבורי (ובכלל) היא אך ורק בנוכחותו של נהג מפקח.

נסיעה במכונית האוטונומית של לקסוס. יצרן, ניר בן טובים
מערך המצלמות והחיישנים האחראיים על יצירת "תמונה" למחשבי המכונית/ניר בן טובים, יצרן

יש מצב שנילחץ

הנהג המפקח שלנו לא הגיש לנו את הטלפון, לא ציחצח לנו את הנעליים והאמת - גם לא נהג בכלל בכלל ברכב. את זאת עשתה הלקסוס לגמרי בעצמה. חוויית הנהיגה, סליחה, הנסיעה ב-LS האוטונומית התרחשה בתוך מסלול הניסויים, אולם עברנו איתה במסלול שאפשר לה לבצע מספר פעולות נהיגה שדורשות מעורבות של נהג. עם זאת, לא זכינו לראות איך היא מנסה להשתלב בתנועה בין הנהגים הבלגים האגרסיביים (כן כן, אמרתי את זה למרות שאני נהג ישראלי) או מבצעת תמרון התחמקות מתאונה אמיתית.

למרות שממש רצינו, בטויוטה אסרו עלינו לצלם בתוך המכונית. הסיבה - בתוכה ישנן כמה מערכות בפיתוח ואין להם כל רצון לחשוף אותן בפני המתחרים. את חלק מהמערכות אפשר לראות - מספר רב של חיישנים מסוג רדאר, ליידאר ומצלמות. המון מצלמות. מתוך המצלמות, שבע פעילות כל הזמן ואוספות מידע רב. המידע מגיע למסכי מחשב שנמצאים בתוך המכונית והם מדגימים בזמן אמת איזה סוג של מידע מתקבל מהכביש והיכן נמצאים הסיכונים הגדולים ביותר למפגש בלתי רצוי עם מכונית, הולך רגל, חיה או כל פריט אחר שאנחנו מעדיפים לשמור ממנו מרחק.

האם נלחצנו מזה שהמכונית נוסעת בעצמה? לא ממש, כיוון שהנהג ישב כל הזמן ליד ההגה, ואפילו היה ערוך עם ידיו ורגליו להתערב ברגע שהדבר נדרש (הוא לא). האם נילחץ כשמכונית כזו תנוע בין נהגים אנושיים בלי נהג כלל? יש מצב בהחלט. בצרפת ניסו לפני שנים להעביר את הרכבות לניהול אוטונומי; הם גילו שהנוסעים מפתחים חרדות, עד כדי כך שהציבו "נהג" שכל מטרתו להפגין נוכחות… אולי אפשר להציב רובוט ליד ההגה, שייראה כמו בן אדם. בעצם…

נסיעה במכונית האוטונומית של לקסוס. יצרן, ניר בן טובים
מזהה פניות ועיקולים בלי בעיה/ניר בן טובים, יצרן

אויש, פגענו בו

יצאנו מה-LS, דור קודם, ונכנסנו לדור החדש של ה-LS. המטרה - להפגין את מערכות הבטיחות העדכניות ביותר בארסנל של טויוטה ולקסוס. כדי שמערכות הבטיחות יפעלו כראוי, בלקסוס בחרו לצייד את מכונית הפאר בצמד מצלמות ("מצלמה סטריאופונית") וברדאר.

הראשונה היא מערכת ההתחמקות ממכשול. מדובר במערכת אוטונומית לגמרי, שמזהה אפשרות שהמכונית תדרוס הולך רגל, או תפגע באובייקט דומה שעל הכביש. במקרה כזה המכונית תבצע תמרון התחמקות, גם אם הנהג שקוע בסודוקו או שבכלל נרדם.

האמת היא שלא הכל עבד בדיוק היפני המפורסם. בראשית תמרון ההתחמקות הראשון, הולך רגל נעמד בנתיב הנסיעה שלנו. המכונית נסעה במהירות של 60 קמ"ש והנהג, באופן מופגן, לא היה מרוכז בנהיגה. המכונית זיהתה בעצמה את הולך הרגל, התחילה בהתראות קוליות וחזותיות ואז שנסה גלגלים והחלה בתמרון התחמקות: בלימה חדה, היגוי חזק שמאלה ו...בום. פגענו בהולך הרגל. הפגיעה הייתה במהירות נמוכה מאוד ורק בצד הרגל. הוא נפגע ברגלו, אבל חייו ניצלו.
ציינתי שלא מדובר בהולך רגל אמיתי, אלא בובה שמדמה אחד כזה?

התמרון השני היה דומה, אבל הפעם המכונית הצליחה להציל את הולך הרגל, שהצליח לקום על רגליו מהתאונה הקודמת.
את סוג התמרון הבא, ה-LS כבר ביצעה באופן חלק ומלוטש לגמרי. מדובר במערכת שמזהה הולך רגל מאחורי הרכב, בתמרון חניה. המערכת הזו מתמודדת עם אחת התאונות הקטלניות הנפוצות במקומות שבהם ילדים קטנים ומכוניות חולקים מרחב אחד ("אב דרס את בנו בנסיעה לאחור" וכותרות מזעזעות דומות).

בהדגמה ניסינו להחנות את מכונית הפאר הגדולה בהדמיה של חניה ביתית. נסענו ולפתע הופיע "ילד" מאחור. ייתכן שלא ראינו אותו במראות ואולי גם לא התרכזנו במסך מצלמת הרוורס. הלקסוס דווקא כן שמה לב, התריעה בקול גדול וכשלא הגבנו - בלמה בעצמה בעוצמה כדי להציל את הילד הנחמד. בעצם, אני לא יודע אם הוא נחמד, לא דיברתי איתו. אני לא מכיר.

נסיעה במכונית האוטונומית של לקסוס. יצרן, ניר בן טובים
השאלה הגדולה היא איך תתמודד המכונית המתוחכמת מחוץ לתנאים הסטריליים של מגרש הניסויים/ניר בן טובים, יצרן

לא רק מכוניות פאר

נחמד לדעת שיש מערכות אולטרה חכמות כשנוהגים במכוניות של מאות אלפי שקלים ויותר, אבל מה עם מכוניות ארציות יותר? זה היה הזמן להיכנס לטויוטה פריוס סדרתית מהזן המוכר. זו מצוידת מטבעה במצלמה אחת ("מונו") וברדאר. בטויוטה מאמינים שצריך לשלב בין שתי מערכות זיהוי, כדי לשפר את הבנת תנאי סביבת המכונית וכדי להימנע ככל האפשר מהתראות שווא ומפעולות שגויות - אבל גם לא לפספס מצב מסוכן כשהוא כן מגיע לעתים.

הפריוס מנעה מאתנו שני סוגים של תאונות. הפעולה הראשונה מוכרת יותר ממכוניות המצוידות במערכות חכמות: נהגנו במהירות עירונית (35 קמ"ש בהדגמה), לעברה של מכונית אחרת. נראה שהמכונית זיהתה את הסכנה לפנינו, כיוון שלא ממש הגבנו אליה. הפריוס צפצפה והתריעה באזהרות מאוירות בלוח המחוונים. כשלא הגבנו גם לזאת, המכונית בחרה לבלום בעצמה והמכונית האחרת ניצלה (טוב, גם אנחנו).

ההדגמה השנייה כללה פעולה אוטונומית נפוצה פחות, אבל התאונה שנמנעה דווקא נפוצה מאוד. מדובר בתאונה קדמית במהירות חניה. מתקרבים עם מכונית לעברו של קיר, מכונית אחרת או הולך רגל. מה שמיוחד במניעת התאונה הזו היא שלמרות שניסינו להאיץ (בעדינות) לעברו של הקיר, המכונית התעלמה מהניסיונות שלנו ומנעה בכוח את התאונה. אפשר להניח שאם היינו מתעקשים ולוחצים חזק על דוושת ההאצה, המכונית הייתה מקבלת את רצוננו להימעך וזורמת, אבל עוד לא קמה המערכת האוטונומית שבאמת תתווכח עם פעולות אקטיביות של הנהג.

נסיעה במכונית האוטונומית של לקסוס. יצרן, ניר בן טובים
נסיעה במכונית האוטונומית של לקסוס/ניר בן טובים, יצרן

נושאת המטוסים עזבה את הנמל

מה המסקנה? שפיתוח מכוניות אוטונומיות עדיין נמצא בשלב שדורש לא מעט עבודה. ודאות שלא יהיו תאונות, השתלבות בתנועה אמיתית, התמודדות עם אחריות וניתוח של תגובות הנהג למערכות אוטונומיות - כל אלו עוד דורשות זמן.

מצד שני, נושאת המטוסים של פיתוח מערכות הבטיחות החכמה והאוטונומיה כבר עזבה את הנמל והיא שטה במהירות מלאה בדרך לעתיד שעלול להיות עצמאי פחות במונחי נהיגה, אבל בלי ספק בטיחותי יותר. אם העתיד הזה כולל נהיגה עצמית בשילוב מערכות שמתערבות ומונעות תאונות - אנחנו חותמים עליו בעיניים עצומות. אולי אז יהיה צורך בעט ונייר אוטונומיים.

זוכרים את בני האלפיון העליון ההם שזוכים שמישהו אחר ינהג עבורם? הטכנולוגיות האוטונומיות מחלחלות מהר מאוד למכוניות הרבה יותר מיינסטרימיות. שם, לא מישהו ינהג עבורנו אלא משהו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully